50 SEBAB MENGAPA JUANDA JAYA TIDAK LAYAK JADI MUFTI

4 02 2009

50 Sebab Kenapa JUANDA Tidak Layak Jadi Mufti

 

Muqaddimah.

Setelah mantannya dibuang. Kini gantian dalam percalonan mantan itu sendiri mencuba nasib.

Pangkat Mufti pada asalnya adalah satu amanah dalam Islam yang besar kini menjadi di suatu tempat sebagai trend untuk mengkafirkan ulama Islam, membid’ah amalan yang ada dalil, menghina ulama Islam, menghukum sesat para ulama Islam, mencari kepopularitian, kemasyhuran, menyamakan Allah dengan makhluk, menyebarkan fahaman Tajsim Takfir Tabdi’ dan yang paling malang mengubah fakta ilmu agama Islam.

Juanda Jaya berbangsa Melanau berasal dari negeri Sarawak kini dengan jarum-jarum suntikan Wahhabi ke dalam satu barisan pimpinan dikatakan telah dilantik menjadi Mufti satu negeri yang bukan negeri SARAWAK. Amat pelik apabila dia (Juanda) diwar-warkan kononnya sebagai Naib Mufti Sarawak (pada hakikatnya tidak) sepatutnya menjadi Mufti Sarawak lah(tetapi mungkin tidak laku kerana suka bid’ahkan orang) kini menjadi mufti di negeri lain.

 

Sudah terlebih sangatkan kakitangan di Jabatan Mufti Sarawak untuk diagih-agihkan ke negeri lain diutara semenanjung menjadi pula Mufti di tempat tersebut? Jahil sangatkah ulama Islam dari negeri ‘utara tu’ sehingga tidak dilantik sebagai Mufti? Ker tunggu yang sorang tu siap PHD? atau disana tersirat taktik Mujassim Mukaffir Mubaddi’ yang telah lama ‘dibaca’ oleh pejuang Ahli Sunnah Wal Jama’ah sebenar. Apapun segalanya telah pun dijangka dan yang akan datang kita dapat ‘baca’ siapa pula gantian mereka. Yang pastinya kekesalan adalah pada institusi mufti jika dibiarkan trendnya begini akan lenyap kepercayaan umat terhadap mereka. Semua kena.

Wahai mereka yang ‘bergaji besar’. Selamatkanlah dan jaga amanah Islam ini. Anda telah merasai banyak kenikmatan. Sedangkan disana ramai yang memperjuangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah Al-Asya’irah mempertaruhkan segala milik mereka mencampakkan segala nikmat dunia yang sementara ini, masa mereka, keluarga mereka, segala harta mereka gadaikan demi memperjuangan amanah Islam ini dengan ilmu mereka yang amat detail dan mantap.Jangan anggap mereka seperti insan-insan yang dungu, jangan samakan mereka dengan orang lemah yang pernah kamu temu. Hormati dan berdakwahlah bersama mereka. Bukan hotel untuk mereka duduki, bukan kereta besar untuk mereka miliki. Mereka hanya mengharap agar insan yang mempunyai autoriti dalam negara ini bangkit bertindak memerangi gejala Musyabbihah Mujassimah Mukaffirah Mubaddi’ah zaman moden ini.

__________

 

Dipermulaan ini dinyatakan 25 sebab mengapa Juanda Jaya tidak layak menjadi Mufti. Ianya berdasarkan fakta & dalil dipetik dari kenyataan Juanda Jaya sendiri dan bukan satu tuduhan juga bukan fitnah.Sila rujuk pada nombor yang telah diberi sebagai bukti dimana kata-kata penyelewengan Juanda Jaya itu dipetik. Manakala 25 sebab lagi akan disiarkan setelah anda merujuk semua bukti yang diberi dan sila bagi respon pada halaman komen.

* PENTING. SILA RUJUK BUKTI BERDASARKAN NOMBOR YANG TELAH DIBERI.
– Rujukan (1): Kenyataan Juanda Jaya dalam pembentangan kertas-kerjanya bertajuk Feqh Munakahaat Dalam Masyarakat Di Malaysia.

– Rujukan (2) : Kenyataan Juanda Jaya dalam pembentangan kertas kerjanya bertajuk Ketokohan Muhammad Bin Abdul Wahhab.

– Rujukan (3): Kertas kerja Juanda Jaya berjudul Al-Syafi’e Antara Keaslian Dengan Salah Faham.

– Rujukan (4): Rakaman Perbualan dengan Juanda Jaya tahun 2008.
Kenyataan dibawah adalah dipetik dari lidah dan tulisan Juanda Bin Jaya:
1- Juanda Jaya mendakwa mazhab Syafi’e tidak adil (1).

2- Juanda Jaya mendakwa Undang-undang perkahwinan Islam Malaysia yang meletakkan perempuan yang berumur kurang dari 16tahun dan lelaki yg berumur kurang daripada 18 tahun agar meminta keizinan dari mahkamah untuk berkahwin…Juanda mendakwa ia bercanggah dengan hukum syarak Islam (1).

3- Juanda Jaya mendakwa undang2 keluarga Islam di Malaysia dalam mentafsir perihal KITABIYYAH adalah tertolak dan tiada dalil walaupun di ambil dari kitab AL-Umm karangan Imam Syafi’e (1).

4- Juanda Jaya mengkritik & mengkondem kitab AL-Umm karangan Imam Syafi’e (1).

5- Juanda Jaya mendakwa si isteri yang telahpun ditalak oleh suaminya masih lagi dikira sebagai isteri kepada lelaki itu secara sah walaupun belum ruju'(1).

6- Juanda Jaya mendakwa Talak Ta’liq tidak jatuh talak walaupun perkara ta’liq itu telah pun berlaku (1).

7- Juanda Jaya menyuruh wanita dilantik Hakim Mahkamah Syariah (1).

8- Juanda Jaya menuduh dalam “Marhaban” ada penyamaan nabi Muhammad dengan Allah (1).Sedang ia sebaliknya.

9- Menghukum Tokoh ulama sebagai sesat (4).

10- Juanda Jaya mengakui bahawa Muhammad bin Abdul Wahhab adalah pengasas & guru besar Wahhabi (2).

11- Juanda Jaya memunsing fakta kononnya Jazirah ‘Arabiah tiada ulama Islam tiba-tiba muncul Muhammad Bin Abdul Wahhab menyelamatkan bumi(2).

12- Juanda Jaya mendakwa Muhammad bin Abdul Wahhab belajar dengan Ibnu Taimiah dan Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah sedangkan kedua-keduanya telah mati lebih 500 Tahun sebelum kelahiran Muhammad bin Abdul Wahhab (2).

13- Juanda Jaya mendakwa orang awam yang bertaqlid dengan mazhab adalah sesat (3).

14- Melarang umat Islam mengenali Muhammad Bin Abdul Wahhab daripada kata2 orang lain sedangkan dia sendiri (Juanda) menukilkan kata2 orang2 lain kononnya memuji Muhammad Bin Abdul Wahhab (2).

15- Mendakwa pemikiran Tajdid Islam adalah diasaskan oleh Muhammad bin Abdul Wahhab (2). Sedangkan yang sebenarnya adalah sebaliknya.

16- Mendakwa Qubah di atas kubur itu adalah bid’ah sesat dan khurafat (2). Sedangkan di atas Maqam @ kubur Nabi Muhammad terdapat Qubah.

17- Mengutuk ulama Islam (2).

18- Mengakui Wahhabi menentang Daulah Khilafah Uthmaniyyah (2).

19- Melarang orang awam bertaqlid kemudian mewajibkan pula orang awam bertaqlid (3).

20- Melarang orang awam mengikut pandangan ulama kemudian mewajibkan ia pula (3).

21- Mengharamkan umat Islam mengikut pandangan ulama Mujtahid tanpa dalil waktu yang sama mewajibkan kepada orang awam permindahan ke mana-mana mazhab walaupun tiada dalil (3).

22- Mendakwa kononnya Jazirah Arab beragamakan Bid’ah ketika waktu Muhammad Bin Abdul Wahhab (2).

23- Mendakwa Wahhabi adalah bermazhab Hambaly, mazhab Hambaly adalah Wahhabi (2). Sedangkan hakikatnya Wahhabi mengharamkan mazhab.

24- Mendakwa kononnya seluruh umat negara arab beraqidah sesat ketika zaman Muhammad bin Abdul Wahhab (2).

25- Mendakwa Muhamad Bin Abdul Wahhab adalah kekasih pilihan Allah (2) dan Mendakwa kononnya Muhammad Bin Abdul Wahhab telah dilantik oleh Allah sendiri untuk melaksanakan misi Allah (2). Demikian adalah ghuluw dirinya (Juanda) mendewa-dewakan orang yang dia sendiri tidak kenal.
* Kenyataan-kenyataan yang keluar dari lidah dan penulisan insan sedemikian adalah tidak wajar dilantik sebagai Mufti kerana boleh mengucar-kacirkan keadaan seperti mana berlaku pada sebelum ini.

Nantikan 25 sebab lagi setelah anda menyemak bukti. Hubungi 006 012 2850578 jika ada kemusykilan.
Wassalam.

http://www.abu-syafiq.blogspot.com


Actions

Information

4 responses

22 04 2009
mish

M’sia ni kata jer negara islam tp artis diagung-agungkan mcm DATUK siti nurhaliza n mawi WORLD. Sedangkan para ulama’ macam mufti pulak diperkecil2kan, difitnah dan dipandang rendah. 😦

21 01 2010
Abi DzilAhmad

Saudara mish! Malaysia sebenarnya bukanlah Negara Islam “Islamic State”. Ia adalah negara orang-orang Islam “Muslim State”. Kedua-duanya ada banyak perbezaan. Namun begitu selalu dikelirukan oleh ahli-ahli politik mendokong “Muslim Satate” sebagai “Islamic State”.

“Muslim Satate” sudah tentu tak sukakan ‘Ulama-ulama Ahlissunnah Wal Jamaah. Muslim State melantik Mufti-muftinya yang terdiri daripada puak-puak Wahabi yang bertopengkan Ijazah yang boleh menyelewengkan aqidah-aqidah dan hukum-hukum Islam.

6 11 2009
25 01 2010
Nelayan Laut

Dia di lantik jadi mufti tentu dengan kapasiti ilmu yang dia ada..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: